Khaled Hosseini - Flyga drake

Nu har jag precis läst ut Flyga drake. Det var andra försöket eftersom jag första gången (för ett antal veckor sedan) fastnade redan efter ett tiotal sidor och började läsa andra böcker. Boken är både spännande och sorglig och klart läsvärd.

Boken utspelar sig i Afganistan och USA och spänner över nästan 30 år av en mans liv. Huvudperson är Amir vars bästa kompis är hans ett år yngre tjänare Hassan. Afganistan är vid denna tid (tidigt 1970-tal) väldigt uppdelat, så även om han leker med Hassan är det inte tal om att en tjänare ska få gå i skola eller bo i ett riktigt hus. Hassan är beredd att göra vad som helst för Amir, men detta är inte ömsesidigt och det leder till något som Amir ska ångra resten av sitt liv... Mer ska jag inte berätta, men teman i boken är att ta ansvar för sina handlingar, relationen mellan far och son och mellan herre och tjänare. Det är mycket realistiskt skrivet och för mig som är van att läsa deckare och fantasy var det till en början svårt att skilja mellan historiska händelser och påhittade.

Jag insåg också att den afganska befolkningen måste haft ett helvete de senast 30 åren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0