Efter attentatet

Årets sista utlästa bok blev Efter attentatet av Yasmina Khadra. Boken handlar om en mycket aktad och respekterad kirurg av arabiskt ursprung i Israel . Titelns attentat (en självmordsbombare) gör att han tvingas ifrågasätta sitt liv och möjligheterna för fred i regionen.

Jag köpte boken eftersom den lät väldigt intressant, men blev först besviken. Kirurgen håller långa (tänkta) monologer och det blev till en början för mycket resonemang och för lite konkret. Mot slutet blev det verkligt fängslande när man fick lite mer inblick situationen för palestinska familjer på Västbanken. Det är inte en bok jag kommer att rekommendera, men jag ångrar inte att jag läste den eftersom den gav mig en ny inblick i situationen i Israel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0